Procenat masti u telu koji ne ugrožava zdravlje

Dosta ljudi u nastojanju da postigne željeni izgled, gde će se videti pločice na stomaku iscrpljuje svoje telo do te mere da spušta procenat masti ispod svakog nivoa i na taj način ugrožava svoje zdravlje. Postoje i ljudi koji ne vode računa o svom telu, pa imaju povišene vrednosti telesne masnoće koja ugrožava njihovo zdravlje. Saznajte koji su normalni procenti masti u telu!

Šta su telesne masti?

Svakodnevno unosimo hranu u organizam, kako bi obezbedili telu energiju za normalno funkcionisanje. Ukoliko unosimo više hrane od onoga što nam je potrebno, to će doprineti da nam se poveća procenat telesnih masti.

 

Telo će prvo zadovoljiti svoje dnevne energetske potrebe, a sve ostalo što u tom trenutku nije neophodno organizmu za normalno funkcionisanje, telo skladišti kao rezervu za neke buduće potrebe.

Svaka namirnica koju pojedemo u toku dana ima svoju energetsku vrednost koja je izražena u (Kcal). Svaki organizam ima svoje dnevne potrebe koje je potrebno zadovoljiti.

Kolike su nam zaista dnevne potrebe izračunaćemo pomoću bazalnog metabolizma!

Šta je bazalni metabolizam?

Bazalni metabolizam je vrednost unetih kalorija na dnevnom nivou koja je neophodna organizmu da bi zadržalo telesnu težinu. Ukoliko unosite tačno kalorija koliko je potrebno vašem telu zadržavaćete postojeću težinu. Ukoliko unosite manje od predviđenog gubićete na težini, ako unosite više dobijaćete na težini.

Šta se dešava sa energijom koju unesemo kroz hranu, a koju ne potrošimo?

Sva energija koja je uneta kroz hranu, a prevazilazi dnevne potrebe usmerava se u drugom pravcu.  Ona nemože da nestane, potrebno je da bude iskorišćena kroz fizički rad ili neku fizičku aktivnost. Ukoliko izostane fizičke aktivnosti, ona biva skladištena u vidu rezerve. To  je kao izvor rezervi za dane kada nema hrane, kako bi telo moglo da opstane u nedostatku hrane. Ukoliko vodimo ne pravilan život masne naslage se nagomilavaju i to dovodi do gojaznosti tj. povećaće procenat telesne masti.

Telesne masti možemo podeliti na:

  • potkožne masti
  • visceralne masti

Kako da znate da li imate višak telesnih masti, da li ste gojazni?

To se računa pomoću BMI (Body mass index).

BMI vrednost je pokazatelj uhranjenosti organizma i predstavlja odnos telesne mase(kg) i telesne visine(cm).

Ukoliko se merite na nekoj od telesnih vaga koje analiziraju telesni sastav vašeg tela, ovaj pokazatelj BMI pokazaće vam da li ste u opsegu dozvoljene granice koja je propisana za tu težinu i visinu.

Prilikom tumačenja BMI obavezno treba uzeti u obzir i vrednost BF.

Normalne vrednosti  BMI su od 18,5 do 24,9 kg/m2. Svaka vrednost koja je veća od ove vrednosti smatra se kao prekomerna uhranjenost. Ukoliko vrednost prevazilazi 3o, to znači da je osoba koja se meri gojazna i da treba da povede računa o unosu hrane.

procenat masti

Procenat masti u telu posmatramo kroz body fat

Body fat predstavlja procenat telesne masti u telu. Kao što sam rekao najprecizije ga mere analizatori telesnog sastava. Razlikuju se vrednosti procenta masti prema polu. Postoje vrednosti za muškarce i za žene.

Normalne vrednosti su između 15 -17% kod muškaraca, a kod žena 25-27%.

Kako smanjiti procenat masti u telu?

Ako je lepo oblikovano telo ono što želite, vreme je da se fokusirate  na to da smanjenjite procenat telesnih masti u korist mišića. Telu su potrebne i masne ćelije, jer one štite organe, zglobove i učestvuju u sintezi hormona.

Potrebno je smanjiti nivo telesnih masti toliko da lepo izgledate, a da pri tome ne ugrožavate svoje zdravlje. Opasno je i ako se izgubi suviše telesnih masti, to ugrožava imunitet. Za početak jedite onoliko koliko vam je zaista potrebno, potrudite se da promenite izbor namirnica i da to budu zdravije namirnice prirodnog oblika, a ne prerađena hrana. Izbacite šećer i slatkiše i gazirane sokove. Krećite se više i po mogućstvu vežbajte, hodajte napolju ili trenirajte u teretani, vozite biciklu ili bilo koju drugu fizičku aktivnost koja traži vaše angažovanje.

Pored ovih pokazatelja koje sam već pomenuo u obzir se uzimaju i visceralne masti koji su takođe pokazatelj gojaznosti.

Šta su visceralne masti?

Visceralne masti se nalaze doboko u trbušnoj duplji, ispod mišićnog sloja,  oblažu orgrane jetru, bubrege, srce i pankreas. Visceralne masti su razlog za različita patološka oboljenja poput gojaznosti, povišenog krvnog pritiska, kardiovaskularnih bolesti, dijabetesa tipa 2 i nekih malignih oboljenja.

Kako visceralne masti oblažu organe, potrebno je imati ove masnoće u određenom procentu, a sve preko toga se smatra kao potencijalna opasnost. Kod muškaraca su izraženije visceralne masti, nego kod žena. Osnovni razlog zašto je to tako, žene imaju estrogen koji je ženski polni hormon, koji ima lipogenetska svojstva, pa stoga indukuje skladištenje masnih kiselina u depoe potkožne masti u predelu butina i zadnjice, na taj način se sprečava skladištenje masnih kiselina u depoe visceralne masnoće. Kod muškaraca je slučaj drugačiji i oni su skloni dobijanju”pivskog stomaka” i dosta češće oboljevaju od kardiovaskularnih bolesti.

Koje su kritične vrednosti visceralnih masti?

Povišene vrednosti visceralnih masti vode u metaboličke probleme i druge zdravstvene probleme.

Postoje određene vrednosti koje služe kao pokazatelj  procenta zastupljenosti visceralnih masti u telu.

Poželjan procenat visceralnih masti bi bio do 1o%. Ukoliko osoba ima do 1o % visceralne masti to se smatra kao normalna vrednost. Svaka vrednos koja prelazi 1o % i doseže do 15% u odnosu na ukupnu količinu telesne masnoće smatra se povišenom, dok ukiliko imate preko 15% to je opasno po zdravlje i zahteva lekarsku kontrolu.

Kao što sam već rekao, što je veći procenat masti to se značajno povećavaju šanse da umrete od srčanih problema ili dobijete dijabetes. Takođe, potencijalno će vam doneti niz zdravstvenih problema.

Stoga, savetujem da smanjite svoju telesnu težinu, jer gubitak težine pozitivno utiče na vaše raspoloženje, poboljšava vaš seksualni život, pomaže u radu mozga i utiče na to da imate više energije za svakodnevne aktivnosti.

Namirnice koje se preporučuju da bi smanjili procenat masti u telu?

Uz vežbanje, potrebno je voditi računa i o ishrani, naravno, ako želite da promenite telesni sastav  tela.

Jedite hranu koja sadrži kompletne proteine, zdrave masti. Unosite više povrća. Izbegavajte prerađenu hranu, grickalice, alkohol i hranu spremanu u dubokom ulju. Unosite zdrave masti iz orašastih plodova, avokado, maslinovo ulje i ribe. Sve to, uz fizičku aktivnost doprineće da skinete body fat i visceralne masti i osećate se zdravo. Na ovaj način sprečićete mogućnost zdravstvenih problema.

0 0 vote
Article Rating
0 0 vote
Article Rating
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x
en_USEnglish