Hranljive materije bogate energijom

Sportisti moraju da unose hranljive materije bogate energijom, a sportska ishrana traba da obezbedi optimalnu potrebnu količinu energetskih materija. Sve sa ciljem da bi se podržavalo vežbanje različitog inteziteta i tajanja. Upotreba ugljenih hidrata raste kako se povećava intezitet vežbanja, a ovde ću vam dati korsna upustva o tome kako se unose ugljeni hidrati, sa ciljem da se obezbede optimalne rezerve glikogena u mišićima.

hranljive materije
Hranljive materije bogate energijom

Važno je znati koja vrsta ugljenih hidrata je neophodna tokom treninga i takmičenja i na koji način energetske materije doprinose oporavku mišića. Poznato je koliko proteini doprinose funkciji i oporavku mišića, ali ovde ćemo govoriti o uticaju makronutrijenata (masti, proteina i ugljenih hidrata) na mnoge neuro – muskularne funkcije neophodne za ljudsku lokomociju. Na internetu vam se serviraju razne informacije, a ishrane koje se zasnivaju na većoj količini proteina i masti uz  niži sadržaj ugljenih hidrata može ozbiljno da ugrozi sportski rezultat.

Od suštinskog značaja za trenera je da proceni koji unos energetskih materija je potreban i kakav treba da bude odnos ugljenih hidrata, masti i proteina u svakom obroku sa ciljem da se obezbede optimalne mentalne i mišićne funkcije neophodne za sport kojim se bave. U daljem tekstu objasniću na koji način energetske materije doprinose optimalnim sportskim rezultatima

Osnovne funkcije energetskih materija

Ugljeni hidrati 4KCal/g

  •  Izvor ćelijske energije i gorivo za mišiće (skrob,prosti šećeri. glikogen).
  • Kontrola nivoa holesterola i masti (dijetna vlakna)
  • Olakšanje varenja (dijetna vlakna)
  • Apsorbovanje hranljivih materija i vode (prosti šećeri)

Proteini 4 KCal/g

  • Izvor energije ukliko su ugljeni hidrati potrošeni
  • Služe za obezbeđivanje esencijalnih aminokiselina (aminokiselina koje su organizmu neophodne, ali koje on nemože da proizvede)
  • Služe za razvoj i izgradnju novih tkiva (važni su tokom rasta i oporavka od povreda)
  • Održavanje i obnova postojećih tkiva (pomažu da se kontroliše normalno obnavljanje tkiva)
  • Osnovni gradivni element enzima, antitela i hormona
  • održavaju ramnotežu tečnosti (pomažu da se kontroliše nivo tećnosti u ćelijama i izvan njih)
  • Imaju funkciju kao transportni sistem u cirkulaciji (prenose vitamine, minerale i masti do ćelija i od njih)

Masti 9 KCal/g

  • Oblik vitamina rastvorljivih u mastima liposolubilni vitamini A, D, E i K
  • Esencijalne masne kiseline (masne kiseline koje su organizmu neophodne, ali koje on nemože da proizvede)
  • Izvor želijske energije i gorivo za mišiće (za aktivnosti niskog inteziteta)
  • Kontrola sitosti (pomažu da čovek oseća sitost nakon jela)
  • Sastojak mnogih hormona

Ukoliko želite da neko kontroliše vaš trening i ishranu možete me kontaktirati.

 

0 0 vote
Article Rating
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x
en_USEnglish
en_USEnglish